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Orange Culture (picture Obi Somto)


As BoF's Robb Young pointed out in his recent article "Putting Africa on the Fashion Map"; the continent's potential is almost as big as its challenges. Obstacles range from the obvious poverty and politically related issues, such as corruption, to major cultural and economic differences. With 2,000 languages spoken throughout 55 countries - which N.B. operate under 50 different trade and legal conventions, i.e. there's no "common market" as such - it's easy to see why Africa's fashion industry is having a tough time joining the global market.

All that said, there's also a lot of optimism from "people in the know". One of them is the head and founder of the Ethical Fashion Initiative, Simone Cipriani, who declared Africa "the new Italy". Born in the Toscana, the heart of Italy's textile industry, Africa reminded him in many ways of his own country's artisan tradition and craftsmanship



Simone Cipriani speaking at the 
Africa to Rome AltaRoma Show 
in 2013 (via YouTube)


Following a one-year-pilot project in Kenya, the Ethical Fashion Initiative was eventually founded in 2009, as a flagship programme of the International Trade Centre, a joint agency of the United Nations and the World Trade Organization. 

With the slogan "NOT CHARITY, JUST WORK", Cipriani and his team have ever since enthusiastically championed African fashion. The idea is to bring together top players of the international fashion scene, like Stella McCartney (see also this post), Stella Jean and Vivienne Westwood, with marginalized artisan communities in both rural and urban areas of East and West Africa, Haiti and the West Bank. 
While these prestigious fashion houses gain access to a wealth of artisan talent, the artisans on the other hand get access to the global economy under fair conditions.

One of the Ethical Fashion Initiative's latest collaborations, together with the Fondazione Pitti Discovery, aims at showcasing young African designers within the so-called Guest Nation Project's event "Constellation Africa", which will take place during the famous Pitti Uomo 88 men's fashion exhibition in Florence. This will include a catwalk show on June 18, at the Dogana (Via Valfonda), featuring the following designers. 
Mientras que estas prestigiosas casas de moda tienen acceso a una enorme talento artesano, los artesanos mismos tienen acceso a la economía mundial bajo condiciones justas.


MaXhosa by Laduma (picture by Ulrich Knoblauch)



Como Robb Young de BoF ha explicado en su reciente artículo "Poniendo África en el mapa de la moda"; el potencial de este continente es casi tan grande como sus desafíos. Los obstáculos van desde las evidentes problemas relacionados con la pobreza y estructuras políticas, como la corrupción, hasta las grandes diferencias culturales y económicas. Con 2.000 idiomas hablado al largo de 55 países - que N.B. operan bajo 50 diferentes convenios y leyes comerciales, es decir, no hay un "mercado común" - por lo cual es fácil ver porqué la industria de la moda africana tiene tantas dificultades en incorporarse al mercado global.

Esto dicho, también hay mucho optimismo entre los expertos. Uno de ellos es el jefe y fundador de la ITC Ethical Fashion Initiative, Simone Cipriani, quien ha declarado a África como "la nueva Italia". Nacido en la Toscana, el corazón de la industria textil italiana, África le recordaba en muchos aspectos a la tradición artesanal de su propio país.



Simone Cipriani en la Conferencia 
de Lujo IHT in 2012 (via YouTube)


A raíz de un proyecto piloto en Kenia durante un año, la ITC Ethical Fashion Initiative nació en 2009, como programa emblemático del Centro de Comercio Internacional, una agencia conjunta de las Naciones Unidas y la Organización Mundial del Comercio.

Bajo el lema "no caridad, sólo trabajo", Cipriani y su equipo han apoyado desde entonces a la moda africana con un entusiasmo enorme. Su meta es reunir a los grandes nombres de la moda internacional, como Stella McCartney (ve también este post), Stella Jean y Vivienne Westwood, con comunidades marginados de artesanos en las zonas rurales y urbanas del África del este y oeste, así como Haití y Cisjordania.

Una de las últimas colaboraciones de la ITC Ethical Fashion Initiative, junto a la Fondazione Pitti Discovery se trata de introducir jóvenes diseñadores africanos dentro del evento "Constellation Africa" del Guest Nation Project, que tendrá lugar durante la famosa exposición de moda masculina, Pitti Uomo 88, en Florencia. Esto incluirá un desfile el 18 de junio, en la Dogana (Via Valfonda), con los siguientes diseñadores.



 Orange Culture 

picture Silvia Dee

Adebayo Oke-Lawal founded Orange Culture in 2011 for men who are "self-aware, expressive, explorative and art-loving nomads" as he puts it. Thanks to the sophisticated prints and androgynous elegance, the 24-year-old Nigerian's collections have been featured in top fashion magazines around the globe, and were shortlisted for the LVMH 2014 Young Fashion Designer Prize amongst others.    

Adebayo Oke-Lawal fundada Orange Culture en 2011 para los hombres que son "conscientes de sí mismos, expresivos, exploradores y nómadas que aman el arte", según él. Gracias a los estampados sofisticados y su elegancia andrógina, las colecciones del diseñador nigeriano de solo 24 años, han sido en las principales revistas extranjeras de moda y fueron finalista del LVMH 2014 Premio para  Diseñadores Jóvenes, entre otros.



Dent de Man

picture Jonathan Daniel Pryce

British-Ivorian designer Alexis Temomanin started his brand Dent de Man back in 2012 after a trip to East London. With its smart tailoring and eclectic prints Dent de Man intends to inspire its wearers to express themselves through their clothes in a brave, yet elegantly colourful way. It kind of reminds of travels to faraway places as well as the urban chic of Western metropoles.

El diseñador británico-marfileño, Alexis Temomanin, comenzó su marca Dent de Man en 2012, después de un viaje al este de Londres. 
Con su sastrería elegante y estampados eclécticos, Dent de Man tiene la intención de inspirar a su clientela a expresarse a través de su ropa. Una manera de auto-expresión valiente ¡y muy colorido!
 De cierto modo recuerda a los viajes a lugares lejanos, así como la elegancia urbana de las metrópolis occidentales.



Projecto Mental

picture Nilaya Sabnis


Tekasala Ma'at Nzinga and Shunnoz Fiel created their brand PROJECTO MENTAL in 2004, as a platform dedicated to help their native Angola redefine its cultural identity after years of devastating civil wars. The design duo is known for its experimental tailoring and vivid colour choices that result in fresh and fun suits for men and women alike.

Tekasala Ma'at Nzinga y Shunnoz Fiel crearon su marca PROJECTO MENTAL en 2004, como plataforma dedicada a ayudar a su pais, Angola, ha redefinir su identidad cultural después de años de devastadoras guerras civiles. El dúo de diseñadores es conocida por su sastrería experimental y colores vívidos que tienen trajes frescos y divertidos como resultado, tanto para hombres como mujeres.



MaXhosa by Ladumna

picture Ulrich Knoblauch

Last but not least "Constellation Africa" will be joined by South African knitwear brand MaXhosa by Laduma, whose founder Laduma Ngxokolo chose the traditional artisan work of South Africa's Xhosa people as the core of his brand's identity. MaXhosa's collections are a riot of exquisite patterns and colour combinations, resulting in an original approach to modern knitwear.

Por último, pero no menos, "Constellation Africa" estará acompañado por la marca sudafricana de punto MaXhosa por Laduma, cuyo fundador Laduma Ngxokolo eligió el trabajo artesanal tradicional de los pueblos Xhosa de Sudáfrica como el núcleo de la identidad de su marca. Colecciones de MaXhosa son un derroche de modelos exquisitos y combinaciones de colores, lo que resulta en un enfoque original para géneros de punto moderno.



Sass & Bide in Kenya in 2012 with 
the ITC Ethical Fashion Initiative 
(via YouTube)


As a huge fan of African fashion, I am very excited about this initiative and eager to see its results! Africa has a lot to offer to the global fashion community, and will hopefully bring in some much needed genuine and fresh edge. At the same time its growing fashion industry, if managed fairly, could also provide a way out of poverty and a decent living for many skilled artisans, thanks to projects such as the ITC Ethical Fashion Initiative. We look forward to keeping you up-to-date on further collaborations and wish these four designers the best of luck at Pitti Uomo 88 next month!


Como gran fan de la moda africana, estoy muy entusiasmada con esta iniciativa y ¡tengo tantas ganas de ver sus resultados! 
África tiene mucho que ofrecer al mercado mundial de la moda y quizá le va a dar un toque fresco y genuino ¡que tanto necesita! 
Al mismo tiempo, su creciente industria de moda, si será gestionada de manera justa, podría también proporcionar una salida de la pobreza y una vida digna para muchos artesanos, gracias a proyectos como la ITC Ethical Fashion Initiative
Os mantearemos al día sobre nuevas colaboraciones y ¡deseamos a estos cuatro diseñadores mucha suerte para su participación en Pitti Uomo 88 el mes que viene!


All images courtesy of ITC Ethical Fashion Initiative


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